Wyszukuję...
czwartek, 15 stycznia 2015

[Ciekawostka] Amatorskie audiobooki serii Herezja Horusa i inne




Hej!

Myślę że temat może Was zaciekawić. Nawiązuje on pośrednio do wpisu "Audiobook przyjacielem modelarzy" zamieszczonego jakiś czas temu (zapraszam do zapoznania się oczywiście :) ).

This post is available only in polish language. Sorry :)

Przeczesując sieć i googlając hasła na temat książek z serii Herezja Horusa, natrafiłem na ciekawe odnośniki. Zaprowadziły mnie one na bloga "Czyta Wojtek", gdzie przeżyłem niemałe zaskoczenie. Trafiłem bowiem do "kwatery głównej" lektora-amatora (chociaż użycie słowa "amator" przy jakości jaką prezentuje, jest jednak lekkim nadużyciem), który na własną rękę zajął się produkcją audiobooków. Zaintrygowany ruszyłem dalej, przekopałem się przez garść wstawionych przez niego postów, otwarłem Chomika i serwer FTP...
Moim oczom ukazała się prawdziwa skarbnica,która przerosła moje początkowe oczekiwania! Poniżej zamieszczam listę książek, które Wojtek "głosowo zdigitalizował":

UNIWERSUM STALKERA:

  • Arkadij i Borys Strugaccy - Piknik na skraju drogi
  • Michał Gołkowski - Ołowiany świt

WARHAMMER 40 000:

  • Heresja Horusa - 1. Dan Abnett - Czas Horusa
  • Herezja Horusa - 2. Graham McNeill - Fałszywi Bogowie

UNIWERSUM METRO 2033:

  • Andriej Diakow - DO ŚWIATŁA
  • Andriej Diakow - W Mrok
  • Andriej Diakow - Za horyzont
  • Avoledo Tullio - Korzenie Niebios
  • Dmitrij Głuchowski - Metro 2033
  • Dmitrij Głuchowski - Metro 2034
  • M2033 Ewangelia wg Artema
  • Suren Cormudian - Dziedzictwo Przodków
  • Szymun Wroczek - Piter
PRATCHETT - ŚWIAT DYSKU:

  • 03 Równoumagicznienie
  • 04 Mort
  • 05 Czarodzicielstwo
  • 06 Trzy wiedźmy
  • 07 Piramidy
  • 08 Straż! Straż!
  • 09 Eryk
  • 10 Ruchome obrazki
  • 11 Kosiarz
  • 12 Wyprawa Czarownic
  • 13 Pomniejsze Bóstwa
  • 14 Panowie i Damy
  • 15 Zbrojni
  • 16 Muzyka Duszy
  • 17 Ciekawe czasy
  • Maskarada

INNE:

  • Jackie Collins - Lucky
  • R.Gordon B.Williams - Tunele.Głębiej
  • Raymond Feist - Adept Magii
  • Raymond Feist - Mistrz Magii
  • Richelle Mead - Akademia Wampirów


Nie wiem jak Wy, ale ja składam pokłon w pas za ogrom roboty,jaką ten człowiek wykonał. Umówmy się - nagranie audiobooka to nie jest zajęcie na godzinę i wymaga solidnego poświęcenia. Warto podkreślić, że absolutnie nie brzmi to jak amatorka - nagrania są zarejestrowane dobrym mikrofonem, słychać lekką edycję ścieżek. Sam głos Wojtka również zasługuje na szczerą pochwałę - dobra dykcja, idealne tempo czytania, ewidentne wyczucie "klimatu" książek. Jestem pod dużym wrażeniem!
Warto podkreślić, że z tego co wyczytałem, nagrania są realizowane pro publico bono. Ba! Dowiedzieć się można, że autor mocno angażuje się w pomoc charytatywną i tworzenie audiobooków jest jedną z jego form - dobrowolne dotacje od słuchaczy na rzecz organizacji, licytacje na cele dobroczynne (licytuje się nagranie amatorskiego audiobooka). Postawa godna docenienia i naśladowania.

Przez chwilę zastanowiła mnie kwestia "legalności" całego przedsięwzięcia. Autor nie pobiera opłat więc ABSOLUTNIE nie jest celem tego rozważania jakiekolwiek napiętnowanie czy krzyczenie "pirat! pirat!". Mam nadzieję że Wojtek wie co robi i nie będzie miał z tego powodu żadnych problemów teraz lub w przyszłości. Może ktoś z czytelników ma większą wiedzę i chciałby się wypowiedzieć - czy to legalne działanie? Jeśli tak, to sprawa jest arcyciekawa i być może wkrótce doczekamy się wysypu niezależnych produkcji (co samo w sobie byłoby genialnym wydarzeniem :) ).

Z pewnością zostanę wiernym słuchaczem, gdyż zwyczajnie uwielbiam, kiedy podczas pracy w warsztacie, w tle odtwarza się ciekawa książka. Regularnie wspieram Audiotekę, jednak tutaj odnalazłem kompletne dla mnie novum. Blogowo postaram się skontaktować z autorem i zadać mu kilka pytań. Ponadto postaram się zgłębić temat amatorskich audiobooków i mam nadzieję wkrótce podrzucę Wam kilka kolejnych, ciekawych linków.

Czekam na Wasze komentarze i opinie!

3 komentarze:

  1. dzięki wielkie za słowa uznania. ja również jestem pod wrażeniem twoich prac. tak btw. też pochodzę z podlasia (bstok) :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam książki czytane przez p. Wojtka vel Majselbaum'a, wręcz czekam z niecierpliwością na każdy kolejny audiobook.
    Co do legalności (wypowiadam się jako prawnik z wykształcenia) to p. Wojtek nie ma żadnych podstaw do obaw, że robi coś nielegalnie lub, że kiedykolwiek będzie miał z tego tytułu nieprzyjemności. Sam nagrywa, sam udostępnia, jakby chciał to mógłby żądać opłat za swoje dzieła- w końcu to p.Wojtkowi przysługują prawa autorskie. Nie robi tego, a wręcz sam udostępnia na serwerze i chomiku swoje nagrania. Osoby, które je ściągają nie płacą za nie, bo autor nie żąda tego. Jedynie gdyby ktoś się podszył pod p. Wojtka (że to niby jakiś iksiński nagrywa) to wtedy byłoby naruszenie praw autorskich. Teoretycznie opłata się należy za korzystanie z cudzego dzieła, ale skoro autor dzieła nie wymaga zapłaty to nie ma powodu do obaw nielegalności słuchania tych wspaniałych nagrań.
    Piratem jest nazywany kogoś, kto za pieniądze udostępnia ludziom dzieła innych osób bez ich zgody czy nawet wiedzy. Pirat otrzymuje wtedy pieniądze, które tak naprawdę należą się autorowi dzieła (a więc działa na szkodę autora)- dlatego jego działanie jest nielegalne.
    Mam nadzieje, że trochę tych niejasności prawnych zostało tu rozwianych :)
    Emilia

    OdpowiedzUsuń
  3. Jest niezly ;) Metro, stalkler w jego wydaniu ... poprostu dobry, swietny. Oby tak dalej !!

    OdpowiedzUsuń

 
Back to top!