Howgh!
Krótki rys historyczny [Wiki]:
W 1928 roku w zakładach Krauss-Maffei AG w Monachium-Allach opracowano półgąsienicowego ciągnik artyleryjski, który oznaczono M5, wobec jednak zakazu wynikającego z Traktatu Wersalskiego nie rozpoczęto jego produkcji. Dopiero w 1933 roku na zlecenie Waffenamt ponownie opracowano model ciągnika artyleryjskiego przeznaczonego do holowania i przewozu obsługi dział oznaczony jako M7. Model ten zyskał aprobatę Waffenamtu i w 1934 roku rozpoczęto jego produkcję seryjną, wtedy też został oznaczony jako Sd.Kfz. 7.W 1939 roku był już produkowany na dużą skalę w kilku zakładach, także na licencji we Włoszech, gdzie był oznaczony jako Semincingolato Breda Tipo 61. W 1939 roku opracowano także odmianę Sd.Kfz. 7 Gepanzerter Zugkraftwagen 8t, która miała opancerzoną kabinę kierowcy. ProdukcjaSd.Kfz. 7 trwała do 1945 roku i łącznie wyprodukowano ponad 12.100 pojazdów tego typu.Na podwoziu tego ciągnika budowano również pojazdy o innym przeznaczeniu:Sd.Kfz. 7/1 2cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette – samobieżne działo przeciwlotnicze uzbrojone w poczwórnie sprzężone działko przeciwlotnicze kal. 20 mmSd.Kfz. 7/2 Selbstfahrlafette mit 3,7cm FlaK 36 – samobieżne działo przeciwlotnicze uzbrojone w armatę przeciwlotniczą kal. 37 mmSd.Kfz. 7/5 7.62cm(r) Pak auf Zugkraftwagen 8t – samobieżne działo przeciwpancerne uzbrojone w armatę przeciwpancerną PaK 36(r) kal. 76,2 mmSd.Kfz. 7/6 FlaKmeßtruppkraftwagen – pojazd obserwacyjny artylerii przeciwlotniczej wyposażony w radar typu AASd.Kfz.7/9 Feuerleitpanzerfahrzeug für V-2 Raketen auf Zugkraftwagen 8t – pojazd dowodzenia obsługi wyrzutni rakiet V-2
0 komentarze:
Prześlij komentarz